ونوسیا V، Online مکث موتور کراس اوور نو بازار خودرو ایران ، بررسی تخصصی

به گزارش وبلاگ مزدا 93، ونوسیا V-Online با موتور 1/5 لیتری 187 اسب بخاری از طریق مکث موتور به بازار ایران می آید. این کراس اوور چینی یکی از ده ها محصول مشترک دانگ فنگ و نیسان است. اما اثری از نیسان در این خودرو مشاهده نمی شود. بجای آن، V-Online از قوای محرکه میتسوبیشی بهره می برد و با گیربکس ساخت SAIC چین توان را به چرخ های جلو منتقل می کند.

ونوسیا V، Online مکث موتور کراس اوور نو بازار خودرو ایران ، بررسی تخصصی

بیت ران - محمد فتح اللهی: از زمان رونمایی از محصولات Venucia در ایران، بارها نام این برند را به عنوان یک محصول مشترک دانگ و فنگ و نیسان شنیدیم.

پیش از هر چیز باید با واقعیت های برند ونوسیا و همکاری آن را نیسان بیشتر بدانیم. مالکیت این برند چینی از سال 2010 بارها تغییر کرد و حالا پس از شکست های متعدد در فروش، دانگ فنگ قصد دارد آن را دوباره به دانگ فنگ نیسان برگرداند.

حقیقت این است که ونوسیا برندی است که 13 سال پیش در نتیجه همکاری دانگ فنگ با نیسان ایجاد شد. اما از فوریه 2017 ونوسیا از دانگ فنگ نیسان جدا شد تا راه خود را ادامه دهد.

در سال 2019 فروش محصولات ونوسیا 10/8 نسبت به سال قبل کم شد و به 118/000 دستگاه در سال رسید. در پنج ماه اول 2020 باز هم فروش این برند 44% افت کرد و به 26/000 دستگاه رسید.

این میزان فروش در حالی برای ونوسیا رقم خودرو که هدف دانگ فنگ ونوسیا فروش 160/000 دستگاهی بود. شکست های پی در پی این برند در سال های قبل موجب شد تا دانگ فنگ تصمیم بگیرد که ونوسیا را دوباره به دانگ فنگ نیسان بازگرداند.

البته دانگ فنگ هنوز کنترل کامل این برند را در دست دارد و ونوسیا فعلاً در دانگ فنگ نیسان ادغام نشده است. از همین رو، محصولات این برند تا اطلاع رسمی زیر چتر حمایتی دانگ فنگ به تولید می رسند.

پلتفرم ونوسیا V-Online

پلتفرم ونوسیا V-Online

بن سازه ونوسیا V-Online در شرکتی به نام Venucia Smart Architecture طراحی و تولید شد. برخلاف تصور، این کراس اوور چینی از معماری خودروهای نیسان استفاده نمی کند.

دانگ فنگ برای تولید محصولات ونوسیا سرمایه لازم را از نیسان دریافت می کند. چراکه قصد و هدف ونوسیا کاهش وابستگی به نیسان و افزایش حجم تولید در بازار داخلی چین است.

در نوامبر 2019 دانگ فنگ ونوسیا از پلت فروم VSA که مخفف Venucia Smart Architecture رونمایی کرد. این بن سازه در واقع بستری برای توسعه محصولات آینده ونوسیا خواهد بود که به طور مستقل از طریق دانگ فنگ ونوسیا توسعه یافت.

نخستین خودرویی که از بن سازه Venucia Smart Architecture استفاده کرد مدل Star بود. پس از آن محصولات ونوسیا یکی یکی از این پلت فرم استفاده کردند و خودروهایی تولید شدند که بخشی از آنها قرار است از طریق مکث موتور به بازار ایران وارد شود.

دانگ فنگ هنوز با اهداف خود فاصه بسکمک دارد. این برند هدف فروش 70/000 دستگاهی را برای مدل Star در سر داشت. اما تا پایان May سال 2020 فقط 3/439 دستگاه از این کراس اوور چینی به فروش رفت.

دانگ فنگ قصد دارد از فناوری نیسان فاصله گیرد و خود مسئول تولید محصولات ونوسیا باشد. اما باید دید این تلاش در نهایت به چه سمتی خواهد رفت.

موتور میتسوبیشی و گیربکس SAIC

ونوسیا V-Online از موتور A415TD ساخت میتسوبیشی (Shenyang Aerospace Mitsubishi) استفاده می کند که می تواند 187 بخار در 5500 دور در دقیقه نیرو تولید کند.

گشتاور این موتور 260 نیوتن متر است که در میان دورهای 1500 تا 4500 راننده بهترین استفاده را از آن می تواند داشته باشد. موتور 1/5 لیتری (1480 سی سی) توربو V-Online که دارای نسبت تراکم 9/5 به یک است می تواند این کراس اوور 1491 کیلوگرمی را در 8/8 ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت برساند. حداکثر سرعت این خودرو براساس اعلام رسمی ونوسیا، 200 کیلومتر در ساعت است.

گیربکس ونوسیا V-Online ساخت کمپانی SAIC چین است. سایک در چین برای جویت ونچرهایی مانند فولکس واگن، آئودی، اشکودا، MG و… قطعات فنی مانند گیربکس را تولید می کند.

جعبه دنده ونوسیا V-Online هفت سرعته DCT تر است. این گیربکس در بسکمک از خودروهای تولیدی از طریق سایک مشاهده می شود و به دلیل سرمایه گذاری مشترک با Magneti Marelli ایتالیا، کیفیت خوبی دارد. نیروی قوای محرکه این کراس اوور چینی هم تماماً به محور جلو منتقل می شود.

حجم باک ونوسیا V-Online دقیقاً 60 لیتر است و 7/1 لیتر در هر صد کیلومتر سوخت مصرف می کند. طول، عرض و ارتفاع V-Online برابر است با 4562×1917×1617 میلیمتر و فاصله بین دو محور آن نیز به 2700 میلیمتر می رسد. حجم صندوق عقب این کراس اوور چینی، 605 لیتر اعلام شد که در صورت خواباندن صندلی های ردیف دوم این حجم به 1520 لیتر افزایش میابد.

آپشن ها و امکانات رفاهی ونوسیا V-Online

فضای داخلی ونوسیا V-Online

در فضای داخلی V-Online شاهد ترند این روزهای طراحی خودرو هستیم. در بسکمک از نقاط این کراس اوور چینی از المان V (وی) استفاده شد که می توان در کلید استارت موتور، ریموت خودرو، گریل جلو، آفتابگیرها و… آنها را مشاهده کرد.

ترمزهای دیسکی و ترمز پارک برقی در تمامی مدل های این خودرو استاندارد هستند. مدل پایه با رینگ های 17 اینچی به فروش می رسد. این در حالی است که نسخه های گرانتر مجهز به رینگ های 18 و 19 اینچی هستند.

ترمزهای ABS و EBD، سامانه های کنترل کشش و پایداری، هشدار نبستن کمربند ایمنی، کنترل فشار باد تایرها، ایربگ های راننده، سرنشین کناری و جانبی در تمام مدل های ارزان و گران وجود دارند. اما آپشن ایربگ پرده ای فقط در فول ترین مدل این خودرو مشاهده می شود.

از دیگر امکانات نسخه فول V-Online می توان به سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین 540 درجه (دوربین پانورامیک با امکان نمایش شاسی خودرو) کروز کنترل آداپتیو، سانروف 1/7 متری پانورامیک، نمایشگر 24 اینچی کلاستر و سرگرمی (22 اینچی در نسخه پایه)، نورپردازی داخلی با امکانات انتخاب 64 رنگ، رادار خطی، هشدار خروج از خط، پارک اتوماتیک، ترمز اضطراری، صندوق عقب برقی و هشدار نقاط کور اشاره کرد.

دوربین 540 درجه ونوسیا V-Online

نکته قابل توجه این است که هیچ کدام از نسخه های پایه و رده میانه این خودرو، چنین آپشن هایی ندارند. حال باید دید مکث موتور جداگانه این آپشن ها را برای نمونه های وارداتی سفارش داد یا خیر.

اما امکاناتی مانند هشدار خستگی راننده، کنترل حرکت خودرو در سربالایی، هشدار برخورد از عقب، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، شارژر وایرلس، چراغ های LED، تهویه دستی (تهویه اتوماتیک در نسخه فول) و خروجی تهویه برای سرنشینان عقب در تمامی مدل ها وجود دارند. ضمن اینکه در نسخه فول شاهد وجود سنسور باران نیز هستیم.

قیمت ونوسیا V-Online در بازار خودرو چین

ونوسیا V-Online

مدل 2023 این خودرو در چین 5 تیپ مختلف دارد. ارزان ترین مدل 260T Nova Edition Pro است که با قیمت 97/800 یوانی هیچ آپشنی را با خود به همراه ندارد. در حقیقت خریدار این نسخه صرفاً یک کراس اوور اتوماتیک را دریافت خواهد کرد که بهای نهایی آن پس از تبدیل معادل 765/774/000 تومان است.

مدل بعدی 260T idol version Pro نام دارد که با رینگ های 18 اینچی و تریم داخلی تک رنگ بفروش می رسد. قیمت این مدل 107/800 یوان تعیین شد که معادل 844/074/000 تومان است.

نسخه بالاتر از این مدل، 260T Dark Horse Edition Pro نام دارد. تنها تفاوت این نسخه با مدل ارزان تر امکان انتخاب تریم دو رنگ مشکی و قرمز است. بهایی که برای این نسخه تعیین شد 109/800 یوان است که برابر است با 859/734/000 تومان.

اما نسخه 260T top stream version Pro با رینگ های 19 اینچی، کالیپرهای قرمز ترمز، روف رک و تریم داخلی دو رنگ بفروش می رسد این مدل 117/800 یوان قیمت دارد که برابر با 922/374/000 تومان است.

گرانترین و فول ترین مدل ونوسیا V-Online نسخه 260T King Edition Pro است. این نسخه علاوه بر رینگ های 19 اینچی، تمامی سامانه های ایمنی کمک راننده (رادار خطی، هشدار خروج از خط و…) را دارد. قیمتی که ونوسیا برای این مدل در نظر گرفت 126/800 یوان است که معادل 992/844/000 تومان خواهد بود.

حال باید دید مکث موتور این کراس اوور چینی را که گرانترین نسخه آن زیر یک میلیارد تومان در چین قیمت دارد، به چه بهایی در بازار ایران خواهد فروخت.

آمار فروش ونوسیا V-Online در بازار خودرو چین

ونوسیا V-Online از لحاظ آمار فروش اکنون سی و ششمین کراس اوور کامپکت پر فروش در بازار خودرو چین است. با نگاهی به شرایط فروش این خودرو در طول یک سال قبل می توان فهمید که V-Online روند فروش نسبتاً با ثباتی را پشت سر می ذارد.

فروش این کراس اوور چینی در آپریل سال قبل، 1904 دستگاه بود. این فروش در ماه می با 35/1% رشد به 2573 دستگاه رسید. June سال قبل باز هم رشد فروش را برای V-Online شاهد بودیم که این میزان 31/1% بود. در آن ماه این کراس اوور چینی 3375 مشتری داشت.

جولای 2022 رشد فروش این خودرو هرقدر کم و به میزان 0/2% گزارش شد، اما باز هم توانست 3384 خریدار در سراسر چین بیابد. در آگوست سال قبل فروش V-Online به میزان 9/2% کم شد و به 3072 دستگاه رسید.

اما در سپتامبر 2022 رشد 16/2% این خودرو موجب شد 3572 دستگاه از آن تحویل مشتریانش شود. اکتبر قبل فروش V-Online کاهش 2/9% را نشان داد و به 3467 دستگاه رسید.

اما نوامبر 2022 کاهش 46/8% فروش V-Online شک بزرگی به ونوسیا بود. به طوری که فقط 1841 دستگاه از آن به دست خریدارانش رسید. در آخرین ماه پایانی سال قبل میلادی فروش این کراس اوور چینی 21/5% افزایش یافت و به 2237 دستگاه رسید.

ماه اول سال تازه میلادی برای ونوسیا با همین روند فروش شروع شد. به طوری که 2225 مشتری برای V-Online پیدا شدند. فوریه سال جاری فروش این خودرو 10/5% افزایش یافت و به 2460 دستگاه رسید.

آخرین آمار فروش خودروهای چینی هم مربوط به مارس 2023 است که ونوسیا با V-Online رکورد شکست و دوباره فروش بالای سه هزار دستگاه در ماه را ثبت کرد. در مارس سال جاری 3559 خریدار برای این خودرو پیدا شدند و فعلاً روند پایداری را در فروش این خودرو شاهد هستیم.

سهم بازار ونوسیا V-Online در بازار خودرو چین

ونوسیا V-Online

براساس آمارها، V-Online اکنون 0/88 درصد از سهم بازار کراس اوورهای کامپکت را در اختیار دارد. فروش این خودرو در چین به میزان ای است که اکنون 45/35 درصد از فروش دانگ فنگ نیسان در اختیار آن است.

برای مثال جالب است بدانیم که سهم فروش این خودرو در سبد دانگ فنگ نیسان در سال قبل 37/51 درصد بود.

ونوسیا V-Online را بخریم یا نه؟

ونوسیا V-Online در بدو ورود به بازار ایران رقبای بسیار قدرتمندی خواهد داشت که همگی هموطن آن هستند. در بازار خودرو چین V-Online از خودوهایی مانند چانگان CS75 پلاس، فیدلیتی XB-1، چانگان CS55 پلاس، بایک BJ40، چانگان UNI-T و چری Tiggo 7 پلاس شکست خرد.

تمامی خودروهایی که نام آنها ذکر شد هم به زودی به بازار ایران وارد خواهند شد. با توجه به روند تولید این خودرو در چین، نمی توان انتظار عرضه بسیار گسترده ای از آن در ایران داشت.

ونوسیا V-Online را نمی توان کراس اوور متفاوتی در بازار خودرو ایران دانست. چرا که از لحاظ قوای محرکه حرف تازهی برای بیان دارد و نه در ظاهر آن دیزاین فوق العاده ای را شاهد هستیم.

V-Online تلاش می کند تا بهره گیری از سرمایه گذاری مشترک دانگ فنگ با نیسان از نام این برند ژاپنی در جهت خوشنامی در بازار ایران استفاده کند. در صورتی که با یک جستجوی ساده می توان دریافت که این کراس اوور چینی تماماً از طریق دانگ فنگ تولید می شود و ارتباطی با برند نیسان ندارد.

سانگ یانگ تورس کراس اوور کره ای 3 ستاره نورا موتور پارس / بررسی تخصصی

خودرو FMC T5 فردا موتورز، محصولی ناامن با دو ستاره ایمنی در بازار ایران

ممنوعیت خرید خودرو شامل چه کسانی است؟ / بازگشت گزینه انصراف به سامانه یکپارچه

بستیون T77 بهمن موتور با آمار فروش ناچیز در راه ایران / بررسی تخصصی

ام وی ام X33 کراس مدیران خودرو رقیب مستقیم جک S3 معرفی شد / بررسی تخصصی

منبع: بیت ران

به "ونوسیا V، Online مکث موتور کراس اوور نو بازار خودرو ایران ، بررسی تخصصی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ونوسیا V، Online مکث موتور کراس اوور نو بازار خودرو ایران ، بررسی تخصصی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید