گرانی میوه تقصیر دلالان است

به گزارش وبلاگ مزدا 93، مدتی است قیمت میوه و سبزیجات به شدت فرایند افزایشی پیدا نموده است. عصر اقتصاد طی ماه های اخیر از سودجویی دلالان در بازار میوه و سبزیجات بارها گزارشاتی منتشر کرد. در این گزارشات به صورت مبسوط از ظلم به تولیدکننده و باغدار و کشاورز و سودهای هنگفت دلالی و سلف خری در حوزه محصولات باغی توضیح دادیم اما ظاهرا مشاور محترم معاون بازرگانی وزارت جهاد این موضوع را به تازگی کشف نموده و به سرعت نیز رسانه ای کردند.

گرانی میوه تقصیر دلالان است

مشاور معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی عصر روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت با رونمایی از علت اصلی گرانی میوه گفت: اختلاف قیمت میوه از باغ تا بازار ناشی از سیستم دلالی بارفروشان است و هیچ ارتباطی به فراورینمایندگان ندارد.

حبیب رادفر اضافه کرد: قیمت میوه از ساعت یک بامداد تا چهار صبح در میدان بارفروشان چندین برابر افزایش و تغییر می یابد. این افزایش نرخ میوه در بازار تهران چندین برابر شهرستان هاست.

رادفر یادآوری کرد: هزینه های جانبی محصولات باغی از جمله کارگری افزایش یافته و از 60 هزار به 150 هزار تومان و بهای سبد 10 کیلویی میوه از 1200 تومان به سه هزار تومان افزایش داشته است اما به طور قطع اختلاف 10 هزار تومانی میوه به هزینه های تمام شده فراوری برنمی گردد.

وی علت افزایش قیمت میوه را ضعف کنترل دستگاه های نظارتی دانست و گفت: سازمان های نظارتی همانند تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از فراورینمایندگان و مصرف نمایندگان باید به طور جدی وارد عمل شوند تا جلو سودجویی دلالان و بارفروشان گرفته گردد.

اگرچه کرامات بعضی مسئولین در این حوزه بر کسی پوشیده نیست اما بد نیست گاهی این مدیران دلسوز سری به صفحات روزنامه ها و خبرگزاری ها زده و از تخلفات و سودجویی ها گزارشاتی را مطالعه نمایند.

مدتهای مدیدی است که باغداران و کشاورزان از مقرون به صرفه فروشی محصولات خود به علت ضعف در بازاریابی و ناتوانی فراورینمایندگان در عرضه این محصولات به بازار شکایت دارند. اما هیچ یک از مقامات نگاهی به این شکایات نداشته و هیچ راه چاره و راهبردی برای مقابله با سودجویی دلالان ارائه ندادند. این در حالی است که تنها خبری که شاید مسئولین محترم وزارت جهاد کشاورزی را برآشفته نموده و به واکنش وادار می نماید قیمت خرید تضمینی و عدم واردات برنج و … است.

و ماحصل این انفعال در حوزه میوه جات و سبزیجات افزایش بیش از 80 درصد قیمت در بازار است.

منبع: عصر اقتصاد

منبع: اُکالا

به "گرانی میوه تقصیر دلالان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرانی میوه تقصیر دلالان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید