آنالیز ویژگی های کشنده دافران ؛ آیا ارزش خرید دارد؟
به گزارش وبلاگ مزدا 93، کشنده دافران محصول شرکت شایان دیزل که یک کشنده تمام اتوماتیک و پر آپشن است، چه ویژگی هایی دارد؟ آیا می تواند رانندگان را به خرید خود ترغیب کند؟
وبلاگ مزدا 93 - مجتبی اسماعیلی: نسل نو کشنده های چینی وارد بازار ایران شده اند.
این محصولات با مشخصات فنی بسیار نزدیک به هم، قصد دارند سهمی در ناوگان حمل و نقل سنگین کشور داشته باشند.
یکی از این کشنده ها دافران H7 480 است که تمام اتوماتیک و پر از آپشن های مختلف رفاهی و ایمنی است.
اما این کشنده و آپشن های پرشمار آن چقدر قابل اطمینان هستند و آیا این کشنده ارزش خرید دارد؟
ویژگی های ظاهری
طراحی دافران به وضوح از محصولات سری FH ولوو کپی برداری شده است.
طراحی آن نسبتا به روز است، اما کیفیت مواد استفاده شده در قسمت های پلاستیکی بدنه مانند جلو پنجره، پایین و بیش از حد مالی است.
استفاده از چراغ های روشنایی در روز (Daylight) که بر اساس الزامات استانداردهای هشتاد و پنج گانه سازمان استاندارد روی کشنده نصب شده اند، به زیبایی و ایمنی این کشنده یاری نموده است.
تمام چراغ ها از نوع هالوژنی هستند.
داخل کابین و امکانات
کابین دافران از مواد پلاستیکی خشک ساخته شده است که طراحی تقریبا به روزی دارد و کوشش شده تا با استفاده از تریم های طوسی از سادگی اش کاسته گردد.
کابین این کشنده هر چند نو است، اما از لحاظ کیفیت و کاربری اختلاف فاحشی با برندهای اروپایی دارد و تنها می توان جمله کپی برداری و مقرون به صرفه سازی شده را به آن اطلاق کرد.
مهم ترین امکانات رفاهی این کشنده دو عدد تخت خواب، سیستم صوتی با قابلیت کنترل از روی فرمان، تعلیق بادی جایگاه راننده، یخچال، کولر و بخاری درجا و آفتاب گیر داخلی هستند.
امکانات ایمنی مانند رادار خط خوان (LDWS)، سیستم ترمز هوشمند اضطراری (AEBS) و کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) هم روی این کشنده نصب شده اند که درباره دقت عملکرد آنها و کیفیت سنسورها فقط بعد از تست و آنالیز می توان نظر داد.
موتور و گیربکس
روی این کشنده یک پیشرانه شش سیلندر خطی به حجم دقیق 12،155 سی سی ساخت شرکت یوچای چین که می تواند قدرتی معادل 480 اسب بخار و گشتاور 2230 نیوتون متر را فراوری کند، نصب شده است.
سازنده مدعی است که این انجین تحت نظارت شرکت VOL آلمان بهینه سازی شده و حجم مایع خنک نماینده آن افزایش یافته است.
یک گیربکس2+12 سرعته اتوماتیک ZF ترکستون که روی بیشتر کشنده های چینی نو بازار هم نصب شده است، وظیفه تعویض دنده ها را بر عهده دارد.
ECU این مجموعه ساخت شرکت BOSCH است.
این کشنده به گرم کن هوای ورودی موتور هم مجهز شده است، تا در هنگام سرما باعث سریع تر روشن شدن (Cold Start) کشنده گردد.
این کشنده با مشخصات فوق امکان جابجایی چهل و چهار تن بار را خواهد داشت.
سیستم تعلیق و ترمز
محورهای (Axles) این کشنده محصولی از شرکت آمریکایی DANA است.
تعلیق در قسمت جلو از نوع فنر پارابولیک به همراه یاری فنر، و در قسمت عقب از نوع بادی چهار بالن با قابلیت تنظیم دستی و اتوماتیک است.
بعلاوه تعلیق کابین هم از نوع بادی است.
تعلیق های بادی قابل تنظیم، این امکان را به کشنده ها می دهند تا در زمان بارگیری ارتفاع آن را برای اتصال به تریلی و متناسب با وزن بار خود را تنظیم نمایند.
ترمزهای این کشنده در هر دو محور از نوع دیسکی پنوماتیک و مجهز به کنترل گرهای الکترونیکی (EBS ، ASR) هستند.
این کشنده ارزش خرید دارد؟
کشنده دافران مانند سایر کشنده های نو چینی با انبوهی از تجهیزات و امکانات، قرار است وارد بازار شوند. اما موضوع مهم این است که آیا این امکانات ایمنیِ مقرون به صرفه سازی شده، قادرند تا در مواقع بحرانی سریع و دقیق عمل نمایند؟
آیا گیربکس های اتوماتیک و پیشرانه آن ها دوام و دقت لازم را دارند؟
پاسخ این پرسش ها تنها با آنالیز این کشنده ها و گذر زمان به دست می آید.
این کشنده تنها محصول شرکت شایان دیزل است و هنوز اطلاعاتی از قیمت و طرح های فروش آن در وبسایت سازنده وجود ندارد.
منبع: بیت ران