عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها

به گزارش وبلاگ مزدا 93، سال هاست که از آنتی بیوتیک ها برای درمان بیماری های مختلف استفاده می گردد. آنتی بیوتیک ها فواید زیادی دارند ولی، این مقاله روی عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها متمرکز شده است.

عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

سال هاست که از آنتی بیوتیک ها برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شود. آنتی بیوتیک ها فواید زیادی دارند ولی، این مقاله روی عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها متمرکز شده است.

آنتی بیوتیک ها ترکیبات یا محصولاتی هستند که مانع رشد و تکثیر باکتری های مضر و میکروارگانیسم های دیگر در بدن می شوند. آن ها عوامل بیماری زا را می کشند و از ارگانیسم های زند ه خاک فراوری می شوند. از آنتی بیوتیک ها برای درمان بیماری های عفونی استفاده می شود. اگر چه آنتی بیوتیک ها ممکن است در چند دهه اخیر به طور گسترده ای فراوری شده باشند ولی، استفاده از آن ها در دنیای پزشکی چیز جدیدی نیست. در واقع، استفاده از آنتی بیوتیک ها به 2000 سال پیش در چین باز می شود. بعلاوه، سوابقی راجع به استفاده از گیاهان و کپک ها به عنوان آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت های مختلف وجود دارد. امروزه آنتی بیوتیک های زیادی در دسترس هستند که برای درمان بیماری های مختلف خاص استفاده می شوند. تعداد کمی از ما از عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها آگاه هستیم.

آنتی بیوتیک ها انواع مختلفی دارند مانند پنی سیلین ، فلوروکینولون ، سفالوسپورین و غیره. پنی سیلین برای درمان قانقاریا ، عفونت پوست ، عفونت گوش ، عفونت دستگاه تنفسی ، عفونت دندان ها و بعلاوه عفونت دستگاه ادراری تجویز می شود. فلوروکینولون عمدتاً برای درمان عفونت تنفسی ، عفونت پوست و عفونت دستگاه ادراری مورد استفاده قرار می گیرد. سفالوسپورین آنتی بیوتیک قوی است و هنگامی که احتیاج است تأثیر دارو به مدت زمان طولانی باقی بماند برترین گزینه به شمار می رود. اغلب مردم آنتی بیوتیک ها را بدون احتیاط و بدون آگاه بودن از عوارض جانبی آن ها مصرف می نمایند. مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها ممکن است تأثیر واقعی آن ها را خنثی کند و در عوض منجر به ایجاد عوارض جانبی خاصی شود. اجازه دهید نگاهی به عوارض جانبی شایع آنتی بیوتیک ها داشته باشیم.

عوارض جانبی شایع آنتی بیوتیک ها

بعضی از عوارض جانبی شایع آنتی بیوتیک ها در مردان ، زنان و بچه ها در زیر بحث شده اند.

ناراحتی معده: استفاده بیش از حد از هر نوع آنتی بیوتیک ممکن است منجر به ناراحتی خفیف معده یا گرفتگی عضلات شکم شود.

اسهال: در بعضی موارد اسهال مشاهده می شود. اسهال یکی از شایع ترین عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها در بچه ها است.

استفراغ: در بسیاری از موارد عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها استفراغ هم مشاهده شده است و جزء عوارض جانبی شایع آنتی بیوتیک ها به شمار می رود.

تورم زبان و لب ها: در بعضی موارد شدید، لب ها و زبان فرد ممکن است دچار تورم شوند.

غش: این عارضه جانبی معمولاً در افرادی مشاهده می شود که بدن ضعیفی دارند.

لکه های سفید روی زبان: تشکیل لکه های سفید روی زبان هم یکی از عوارض جانبی است که معمولاً به آن بی توجهی می شود زیرا، بیشتر مردم فکر می نمایند تشکیل لکه های سفید روی زبان هنگام بیماری عادی است.

خارش واژن: عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها در زنان در بعضی موارد با خارش واژن همراه است.

تب و حالت تهوع: علاوه بر عوارض جانبی فوق الذکر، بعضی افراد ممکن است از تب و حالت تهوع هم رنج ببرند.

آسیب دیدگی تاندون ها: آسیب دیدگی تاندون ها هم می تواند جزء عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها باشد که باعث می شود بافت رشته ای میان ماهیچه ها و استخوان ها صدمه ببیند. مواردی وجود داشته اند که مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها باعث آسیب تماشا تاندو ن ها شده است. آسیب دیدگی تاندون ها ممکن است منجر به درد در ماهیچه ها شود.

تنگی نفس: اگر آنتی بیوتیک ها بیش از حد مصرف شوند یا مطابق دستور پزشک مصرف نشوند، احتمال تنگی نفس هم وجود دارد.

این ها بعضی از عوارض جانبی شایع آنتی بیوتیک ها هستند. به خاطر داشته باشید که شدت این عوارض جانبی از فردی به فرد دیگر فرق دارد و به سلامت عمومی ، توانایی بدن برای مبارزه با بیماری ها و نوع و اندازه آنتی بیوتیک مصرف شده بستگی دارد. از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها خودداری کنید و در صورت مشاهده عوارض جانبی به پزشک مراجعه کنید.

منبع: راسخون

به "عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید