مخالفت شورای شهر با توافق شهرداری و آستان قدس در بحث املاک موقوفه

به گزارش وبلاگ مزدا 93، اعضای شورای اسلامی شهر مرکز با تصویب یک فوریت لایحه اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت اجرای توافقنامه منعقده با آستان قدس رضوی در مورد املاک موقوفه، مخالفت کردند.

مخالفت شورای شهر با توافق شهرداری و آستان قدس در بحث املاک موقوفه

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ مزدا 93، یک فوریت لایحه شهردار تهران در مورد اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت اجرای توافقنامه منعقده با آستان قدس رضوی در مورد املاک موقوفه واقع در طرح های مصوب شهری به پلاک های ثبتی 74، 71، 68 اصلی بخش 11 تهران در جلسه امروز شورای شهر آنالیز شد.

به همین دلیل محمدنادر محمد زاده مدیرعامل سازمان املاک شهرداری در شرح این لایحه گفت: ما در دو الی سه سال اخیر چندین حکم محکومیت از سوی آستان قدس داشتیم که با این نهاد وارد مذاکره شدیم و قرار بر این شد که آستان به مدت یکسال نسبت به شهرداری اقدام حقوقی نکند. آستان هم دیگر اقدام حقوقی جدیدی انجام نداد. اما حال باید این موضوع را معین تکلیف کنیم. به موازی این امر آستان پروژه های زیادی در سطح شهر دارد و در صورت به نتیجه رسیدن این توافق پروژه ها هم به مرحله اجرا می رسد.

وی اضافه کرد: اوایل دهه 70 پلاک ثبتی حدود 700 هکتار پس از روال حقوقی در سال 77 به آستان قدس بازگردانده شد و در زمان آقای کرباسچی توافقی با آستان انجام شد و در دوره های بعدی پروژه های جدیدی به آستان اضافه شد. به طور کلی ما توافق کردیم که آستان در املاکی که قبل از تاریخ وقف بوده دخالتی نداشته باشد، اما درباره 30 مورد پس از سند دار شدن آستان، ارزیابی مجموعه شهرداری حدود 10 هزار میلیارد تومان بود و براساس توافق با آستان این رقم به 2،500 هزار میلیارد تومان رسید و ما تا 50 سال آینده اجاره پرداخت نخواهیم کرد.

محمد زاده اسم کرد: یک مورد توافق داریم که بخش 30 موردی املاک که حاصل دعوایی است که از زمان آقای کرباسچی ادامه داشته است و این املاک به صورت خرد توافق شده است، به آستان قدس اجازه آغاز پروژه عمرانی در املاکش را می دهد و برای ما هم بار اقتصادی آنی ندارد. فوریت آن هم به این جهت است که آستان طی یک سال اخیر به احترام این توافق هیچ اقدام حقوقی نکرده است، به شورای شهر ارائه شده است.

در ادامه محمود میرلوحی عضو شورای شهر در مخالفت با یک فوریت این لایحه گفت: اگر شهرداری تهران رویکرد خود را اصلاح نکند و با طرف های خود را به صورت جدی روبرو نگردد، امکان پذیر نیست. بسیاری از این زمین ها خیابان است و ارزشمندی آن به خاطر کار هایی است که در آن خیابان اجرا شده است. شهرداری باید بگوید از این 700 هکتار 70 درصد را به خاطر خدماتی که در خیابان انجام داده ام، می گیرم و بنده با یک فوریت این طرح مخالفت می کنم.

وی اضافه کرد: ما در منطقه ها 18 و 19 هم این مسائل را داریم و نهاد ها تصور می نمایند که باید مانند بخش خصوصی اموال خود را تبدیل به برج نمایند این در حالی است که این املاک باید به فضا های عمومی ازجمله پارک، بیمارستان و ... تبدیل گردد.

سپس احمد مسجد جامعی در مخالفت با یک فوریت لایحه شهرداری گفت: نمی دانم چرا با یک فوریت و در آخر دوره در حال آنالیز این مورد هستیم. ما در وقف محدودیت هایی داریم و پیشنهاد بنده این است که طرح از یک فوریت خارج گردد و اگر ما نرسیدم، دوره بعد درباره آن نظر دهد چراکه ابعاد این مسئله عظیم است.

سپس عبدالرضا گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران توضیح داد: ما دو سال است که بر روی درخواست آستان قدس کار کارشناسی کردیم و حتی کار به جایی رسید که اعلام کردیم موضوع را با رهبری مکاتبه می کنیم تا آستان طبق طرح های شهری 43 درصد ملک را به شهرداری بدهد. در گذشته با عدم توجه به قانون، شهرداری برای چیزی که در حال ارائه خدمات در آن است، به آستان قدس پول داده است.

در نهایت یک فوریت این لایحه با 6 رأی موافق به تصویب نرسید و لایحه مذکور به صور عادی در شورای شهر آنالیز خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "مخالفت شورای شهر با توافق شهرداری و آستان قدس در بحث املاک موقوفه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخالفت شورای شهر با توافق شهرداری و آستان قدس در بحث املاک موقوفه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید