نگاهی به سری بازی های رزیدنت اویل؛ مظهر ترس و بقا

به گزارش وبلاگ مزدا 93، رزیدنت اویل (Resident Evil) که در ژاپن با نام Biohazard شناخته می گردد، یک مجموعه در سبک ترسناک است که به وسیله کمپانی کپ کام (Capcom) ساخته شده است. این سری شامل بازی های مختلفی در سبک های مختلف اول شخص و سوم شخص است که معمولا بازیکنان را در دنیایی پر از زامبی و موجودات جهش یافته قرار می دهد. این مجموعه مختص بازی های ویدیویی نبوده و با محبوبیت آن به سینما، تلویزیون، کتاب های کمیک، رمان و سایر رسانه ها توسعه یافته است. رزیدنت اویل با فروش 127 میلیون نسخه ای تا ژوئن 2022، پردرآمدترین مجموعه ترسناک است و بعید است که هواداران ژانر وحشت نام آن را نشنیده باشند.

نگاهی به سری بازی های رزیدنت اویل؛ مظهر ترس و بقا

با این حال این آی پی همانطور که با یک بازی ویدیویی متولد شده، همیشه در این صنعت موفقیت بیشتری کسب نموده و برای سال ها کابوس بسیاری از گیمرها بوده است. این سری که اخیرا با بازی هایی نظیر رزیدنت اویل 7 و نسخه ویلج ریبوت شده، راستا نوی را پیش گرفته که تا به امروز تا حد زیادی موفقیت آمیز بوده، با این حال بسیاری از هواداران همچنان المان های نسخه های قدیمی را دوست دارند و آن ها را به نسخه های نو ترجیح می دهند. در طی دو ماه گذشته مطالبی را برای شما تدارک دیدیم و در هر کدام از آن ها به یکی از نسخه های اصلی این مجموعه پرداخته و جنبه های مختلف آن را آنالیز کردیم. خواندن این مطالب می تواند به خوبی شما را با فراز و نشیب های سری و فرایند تکاملی آن آشنا کند و از طرفی دلایل ریبوت آن را توضیح دهد.

رزیدنت اویل 1

اولین نسخه از رزیدنت اویل در سال 1996 به وسیله کپ کام برای پلی استیشن 1 ساخته و منتشر شد. در این بازی بازیکنان کنترل کریس ردفیلد و جیل ولنتاین را به عنوان اعضای گروه ویژه .S.T.A.R.S برعهده دارند و باید از عمارتی پر از زامبی و هیولاهای دیگر فرار نمایند. توکورو فوجی وارا (Tokuro Fujiwara)، تهیه نماینده بازی، این اثر را به عنوان بازسازی بازی ترسناک قبلی اش یعنی Sweet Home 1989 طراحی کرد و توسعه آن به وسیله شینجی میکامی (Shinji Mikami) رهبری شد.

رزیدنت اویل 2

رزیدنت اویل 2 در سال 1998 برای پلی استیشن 1 منتشر شد. در این بازی بازیکنان کنترل لیان کندی و کلر ردفیلد را بر عهده دارند و دو ماه پس از وقایع نسخه اول باید از شهر راکون فرار نمایند. گیم پلی بازی روی کاوش، حل پازل و مبارزه تمرکز دارد و تفاوت اصلی آن با نسخه قبل، راستاهای مختلف شخصیت ها است.بازی به تهیه نمایندگی شینجی میکامی و به کارگردانی هیدکی کامیا (Hideki Kamiya) به وسیله یک تیم تقریبا 50 نفره در 21 ماه ساخته شد. با اینکه دو سوم از فرایند توسعه نسخه اولیه بازی که با نام رزیدنت اویل 1.5 شناخته می گردد، تکمیل شده بود، میکامی تصمیم به تغییر آن گرفت.

رزیدنت اویل 3: نمسیس

رزیدنت اویل 3 در سال 1999 برای پلی استیشن 1 منتشر شد. اتفاقات بازی همزمان با وقایع نسخه دوم در جریان است و در آن بازیکن باید جیل ولنتاین را کنترل نموده و از شهری پر از زامبی فرار کند. این بازی از موتور بازی سازی نسخه های قبلی استفاده نموده و دارای مدل های سه بعدی در پس زمینه های از پیش رندر شده با زوایای دوربین ثابت است. بازی همزمان با رزیدنت اویل کد: ورونیکا ساخته شد و در ابتدا قرار بود تا به عنوان یک اثر فرعی منتشر گردد. بازی بعلاوه یکی از شخصیت های مشهور مجموعه یعنی نمسیس را معرفی کرد که ساخت آن از ربات T-1000 از فیلم ترمیناتور 2 الهام گرفته شده بود.

رزیدنت اویل کد: ورونیکا

رزیدنت اویل کد: ورونیکا در سال 2000 برای دریم کست منتشر شد. این بازی چهارمین قسمت از سری رزیدنت اویل و اولین بازی مجموعه است که روی که روی پلتفرمی غیر از پلی استیشن عرضه شد. داستان بازی سه ماه پس از وقایع رزیدنت اویل 2 اتفاق می افتد و روایتگر کوشش کلر ردفیلد و برادرش کریس برای زنده ماندن در یک جزیره دورافتاده در اقیانوس جنوبی و یک مرکز تحقیقاتی در قطب جنوب است. بازی المان های ترس و بقای نسخه های قبلی را حفظ می کرد، با این حال برخلاف پس زمینه های از پیش رندر شده بازی های قبلی، از محیط های سه بعدی و حرکت دوربین پویا بهره می برد. پس از اینکه شینجی میکامی به عنوان تهیه نماینده و تیمش فهمیدند که نمی توانند رزیدنت اویل 2 را به سگا ساترن منتقل نمایند، توسعه اثری را به کارگردانی هیروکی کاتو (Hiroki Kato) شروع کردند که در نهایت به کد: ورونیکا ختم شد. این بازی اگرچه به عنوان یک اسپین آف شناخته می گردد اما به عنوان دنباله نسخه دوم مجموعه طراحی شده است.

رزیدنت اویل کد: ورونیکا پلی میان وحشت و اکشن است؛ بازگشت به گذشته

بازسازی رزیدنت اویل 1

بازسازی رزیدنت اویل 1 در سال 2002 برای گیم کیوب منتشر شد. بازی در طول یک سال و دو ماه به عنوان بخشی از قرارداد انحصاری بین کپ کام و نینتندو توسعه یافت. کارگردانی بازی را شینجی میکامی به عنوان کارگردان نسخه اصلی برعهده داشت. میکامی تصمیم گرفت این نسخه را بسازد زیرا احساس می کرد که قابلیت های گیم کیوب می تواند بازی را به آن چیزی که در ابتدا قرار بود باشد، نزدیک تر کند. بازی نه تنها از جنبه بصری بهبود یافته بود بلکه جزئیات داستانی نوی در کنار المان های و مکانیک های مختلف به آن اضافه شده بود.

بازسازی رزیدنت اویل 1 سطح نوی به وحشت آن اضافه کرد؛ جهنمی به نام اسپنسر

رزیدنت اویل 4

رزیدنت اویل 4 ابتدا در سال 2005 برای گیم کیوب منتشر شد. در این بازی بازیکنان نقش لیاون کندی، مامور ویژه دولت ایالات متحده، را کنترل می نمایند که برای نجات دختر رئیس جمهور یعنی اشلی گراهام که به وسیله یک فرقه ربوده شده، فرستاده می گردد. در منطقه ها روستایی اسپانیا، لیان با انبوهی از روستاییان آلوده به یک انگل ذهنی مبارزه می نماید و در این بین با ایدا وانگ نیز دوباره متحد می گردد. توسعه بازی برای پلی استیشن 2 از سال 1999 شروع شده بود و چهار نسخه از آن کنار گذاشته شدند. اولین نسخه بازی به وسیله هیدکی کامیا کارگردانی شد که در نهایت به اثری به نام دویل می کرای ختم شد. در نهایت شینجی میکامی بازی را با نوآوری در زاویه دوربین یعنی دوربین روی شانه کارگردانی کرد.

رزیدنت اویل 5

رزیدنت اویل 5 در مارس 2009 برای کنسول های پلی استیشن 3، ایکس باکس 360 و در سپتامبر همان سال برای رایانه های شخصی منتشر شد. بازی راه رزیدنت اویل 4 را در راستای اکشن بیشتر پیش گرفته بود. در این اثر در قالب یک گیم پلی کوآپ، باید کریس ردفیلد و شیوا آلومار را یک منطقه خیالی در غرب آفریقا کنترل کنید. در این بین کریس باید با گذشته اش در قالب یک دشمن قدیمی یعنی آلبرت وسکر و شریک سابقش، جیل ولنتاین، روبرو گردد. کارگردانی این بازی برخلاف انتظار، برعهده یاسوهیرو آنپو (Yasuhiro Anpo) و کنیچی اوئدا (Kenichi Ueda) بود.

رزیدنت اویل 5 نمونه ای از یک پتانسیل از دست رفته است؛ خوب، بد، زشت

رزیدنت اویل 6

رزیدنت اویل 6 در سال 2012 برای پلی استیشن 3، ایکس باکس 360 و رایانه های شخصی عرضه شد. یکی از قسمت های اصلی سری Resident Evil، Resident Evil 6 برای پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360 در اکتبر 2012 و برای ویندوز در سال 2012 منتشر شد. داستان بازی حول چهار کمپین در هم تنیده با موضوع شخصیت های لیان، ایدا، کریس و جیک است که هر کدام منحصربه فرد هستند. ایده های بازی در سال 2009 آنالیز شدند و سال بعد از آن زیر نظر هیرویوکی کوبایاشی، تهیه نماینده رزیدنت اویل 4، ساخت آن شروع شد. بیش از 600 نفر روی بازی کار کردند که در آن موقع در کپ کام بی سابقه بود. با وجود انتقاداتی که علیه بازی در راستای دور شدن از ریشه های سری وارد شد، بازی بیش از 10 میلیون نسخه فروخت. عملکرد ضعیف این نسخه باعث شد تا کپ کام مجموعه را با نسخه هفتم ریبوت کند.

رزیدنت اویل 6 نتیجه تکامل طبیعی این سری بود؛ اکشن محض

منبع: دیجیکالا مگ

به "نگاهی به سری بازی های رزیدنت اویل؛ مظهر ترس و بقا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به سری بازی های رزیدنت اویل؛ مظهر ترس و بقا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید