14 سبزی مناسب ماست

به گزارش وبلاگ مزدا 93، سبزی های مناسب ماست کدامند؟ مصرف ماست با سبزیجات نه تنها موجب خوش طعم شدن ماست می گردد، بلکه می تواند به متعادل شدن طبع ماست یاری کند و عوارض جانبی مصرف ماست را تا حد زیادی کاهش دهد. اما برترین سبزیجات برای اضافه کردن به ماست شامل چه مواردی می شوند؟ در این مقاله از در می توانید با خواص مصرف ماست با سبزیجات و لیستی از سبزی های مناسب ماست آشنا شوید.

14 سبزی مناسب ماست

خواص مصرف ماست با سبزیجات

ماست یک فراورده لبنی با طبع سرد است که مصرف آن به تنهایی می تواند موجب افزایش بلغم و سردی در بدن گردد. این موضوع به خصوص برای افرادی که مزاج سردی دارند، بسیار مضر است و موجب احساس رخوت، خستگی، بی حالی، سردرد، درد مفاصل و بعلاوه مسائل گوارشی می گردد. برای رفع سردی ماست باید آن را همراه با مصلحات آن و سبزیجات گرم استفاده کنید. در ادامه می توانید با مهم ترین خواص مصرف ماست با سبزیجات آشنا شوید.

  • متعادل کردن طبع ماست
  • جلوگیری از نفخ
  • بهتر شدن طعم ماست
  • هضم بهتر ماست
  • جلوگیری از سردی بدن
  • جلوگیری از دل پیچه

بیشتر بخوانید: این غذاها و میوه ها را با ماست نخورید

سبزی های مناسب ماست کدامند؟

در طب سنتی برترین مصلحات ماست نعناع، آویشن و زنیان هستند که به هضم بهتر ماست و متعادل شدن طبع آن یاری می نمایند. اضافه کردن انواع سبزیجات با ماست طعم ماست را بسیار لذیذ می نماید و را افزایش می دهد. آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد مفید موجود در انواع سبزیجات می توانند به سلامت بدن یاری نمایند و جلوی مسائل گوارشی و نفخ معده را بگیرند. اما سبزی های مناسب ماست تنها نعناع، آویشن و زنیان نیستند و شما می توانید ماست را با سبزیجات متنوعی میل کنید. در ادامه می توانید با بعضی از برترین سبزی های مناسب ماست آشنا شوید.

نعناع و ماست

طعم فوق العاده ای به ماست می بخشد و موجب متعادل شدن طبع ماست می گردد. برای طعم دار کردن ماست می توانید از نعناع خشک یا نعناع تازه خرد شده استفاده کنید. استفاده از نعناع مانع سردی و دل پیچه بعد از مصرف ماست می گردد و برای هضم بهتر ماست و جلوگیری از نیز بسیار مفید است.

در صورت تمایل می توانید و را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های بخرید.

گل سرخ

گل سرخ یکی دیگر از سبزیجات مناسب برای ترکیب با ماست است که هم به بهتر شدن طعم ماست یاری می نماید و هم سردی ماست را کاهش می دهد. به طور کلی 2 نوع گل سرخ وجود دارد که یکی متعلق به کاشان و دیگری در اردبیل و تبریز یافت می گردد. برای طعم دار کردن ماست بهتر است از گل سرخ کاشان استفاده کنید. مصرف گل سرخ کاشان با ماست مانع می گردد و برای افرادی که از این مشکل رنج می برند، بسیار مفید است.

چاشنی دلار

که بعضی هم به آن نمک سبز می گویند، ترکیبی از سبزیجات گرم و محلی است که طعم فوق العاده ای به ماست می بخشد. سبزی دلال ماست در استان های شمالی به روش های متفاوتی آماده می گردد، اما معمولا در ترکیبات آن از سبزیجاتی با طبع گرم مثل نعناع، پونه و جعفری استفاده می گردد که عمدتا جزو هستند.

مازندرانی ها در ترکیب دلال سنتی خود از مقداری سیر نیز استفاده می نمایند. از طرف دیگر دلال حاوی نمک است که در کنار سبزی های گرم موجب متعادل شدن طبع ماست می گردد.

کرفس

از جمله این است که جزو سبزی های مناسب ماست است و می تواند فواید و ارزش غذایی ماست را تا چند برابر افزایش دهد. خوردن این سبزی با ماست برای چربی سوزی و لاغری عالی است و به کاهش نفخ معده، درمان روماتیسم و کاهش چربی های مضر خون یاری می نماید.

پونه

پونه یکی دیگر از سبزی هایی است که به ماست اضافه می گردد. طعم و عطر پونه کمی شبیه به نعناع است و طبع گرمی دارد. اضافه کردن پونه به ماست از نفخ جلوگیری می نماید و مانع دل پیچه و شکم درد می گردد.

شوید

شوید یکی دیگر از سبزیجات مفید است که به کاهش کلسترول و چربی خون یاری می نماید و نقش موثری بر سلامت بدن دارد. اضافه کردن شوید به ماست می تواند به از بین بردن چربی خون بالا یاری کند. اگر چربی و کلسترول خون شما بالا است، بهتر است برای درست کردن ترکیب ماست و شوید از ماست کم چرب استفاده کنید.

در صورت تمایل می توانید را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های تهیه کنید.

کاکوتی

کاکوتی یک سبزی با طبع گرم است که می توانید آن را همراه با ماست میل کنید. مصرف ماست با کاکوتی موجب آرام شدن بدن و رفع استرس می گردد و البته خواص خواب آور هم دارد.

شنبلیله

سبزی دیگری که در فهرست سبزیجات مناسب ماست قرار گرفته است، شنبلیله است. مصرف ماست با شنبلیله می تواند به کاهش قند خون به خصوص در افراد دیابتی یاری زیادی کند. برای ترکیب با ماست هم می توانید از شنبلیله خشک و هم بذر شنبلیله استفاده کنید. می توانید را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های بخرید.

آویشن

یکی از برترین مصلحات ماست است تا جایی که در طب سنتی نیز به مصرف ماست با آویشن تاکید شده است. مصرف ماست با آویشن موجب گرم شدن طبع ماست و تقویت معده می گردد و از بروز مسائل گوارشی جلوگیری می نماید.

در صورت تمایل برای تهیه به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می توانید خرید خود را از فروشگاه های انجام دهید.

شاه تره

اگر به مسائل کبدی مبتلا هستید، بهتر است ترکیب ماست و شاه تره را امتحان کنید. برای می توانید مقداری شاه تره و خرفه را با ماست ترکیب کنید و میل کنید. مصرف شاه تره با ماست به درمان مسائل مربوط به کیسه صفرا و التهابات کبد یاری کند و عملکرد کبد را تا 80 درصد بهبود ببخشد. اگر با مصرف ماست دچار نفخ و یبوست می شوید، اضافه کردن شاه تره می تواند این مسائل را رفع کند و به بهبود عملکرد روده و معده شما یاری کند.

ماست و اسفناج برای چربی سوزی

ماست و اسفناج یک ترکیب چربیسوز و فوق العاده خوشمزه است که می توانید از آن برای کاهش وزن استفاده کنید. مصرف ماست و اسفناج موجب می گردد احساس سیری کنید و کمتر به سراغ خوردن تنقلات مضر بروید.

بعلاوه این موضوع را به خاطر داشته باشید که از جمله این است که سرشار از آهن است، اما زمانی که همراه با ماست مصرف گردد، آهن آن جذب بدن نمی گردد. بنابراین برای جذب آهن موجود در اسفناج بهتر است آن را به صورت جداگانه نیز مصرف کنید تا از آهن اسفناج هم استفاده کنید.

پیاز و پیازچه

مصرف ماست با پیاز و پیازچه یک راه چاره ساده برای پیشگیری از مسمومیت های غذایی در فصول گرم سال است. خرد کردن پیاز یا پیازچه داخل ماست طعم جالبی به ماست می بخشد. در صورت تمایل می توانید مقداری نمک و یا سبزیجات خشک نیز به این ترکیب اضافه کنید و آن را همراه با غذا میل کنید.

ریحان

یکی دیگر از سبزیجاتی که می توانید به ماست اضافه کنید، ریحان است. برای طعم دار کردن ماست می توانید از ریحان تازه یا خشک استفاده کنید. این ترکیب به کاهش فشار خون، جلوگیری از مسائل گوارشی و بعلاوه کنترل وزن یاری می نماید و در کاهش استرس و اضطراب نیز موثر است. برای خوش طعم تر شدن ترکیب ماست و ریحان می توانید مقداری نعناع خشک نیز به آن اضافه کنید.

می توانید انواع را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های تهیه کنید.

زنیان

زنیان یک گیاه با طبع گرم است که می تواند سیستم گوارش را ضدعفونی کند. مصرف ماست با زنیان از سردی معده جلوگیری می نماید. جالب است که استفاده از این ترکیب به صورت موضعی روی پوست نیز می تواند به یاری زیادی کند.

برترین سبزی مخصوص ماست و خیار

ماست و خیار هر دو طبع سردی دارند و از همین رو اضافه کردن سبزیجات گرم به این ترکیب یک ضرورت محض است. برای خوش طعم شدن طعم ماست و خیار و جلوگیری از سردی بدن می توانید از سبزیجاتی مثل نعناع خشک، ترخون، مرزه خشک و آویشن استفاده کنید. اضافه کردن سیر، پیازچه و سبزی دلار نیز می تواند به گرم شدن ماست و خیار و بهتر شدن طعم آن یاری کند. را بلد هستید؟

سوالات متداول

طرز تهیه ماست سبزیجات چگونه است؟

برای درست کردن ماست و سبزیجات می توانید سبزی مورد نظرتان را به صورت خشک یا تازه و خرد شده به ماست اضافه کنید. سپس کمی نمک اضافه کنید، ماست را هم بزنید و آن را میل کنید.

سبزی ماست مازندران چیست؟

در سبزی مخصوص مازندران برای ماست یا همان دلال ماستی از ترکیباتی مثل نعناع، گشنیز، جعفری و سیر استفاده می گردد.

منبع: افق کوروش

به "14 سبزی مناسب ماست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "14 سبزی مناسب ماست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید